Ljetni hit: beta karoten za zdravlje i ljepotu

10.7.2023.

Beta karoten je prirodni pigment koji se nalazi gotovo isključivo u voću i povrću poput mrkve, špinata, bundeve, marelice i paprike. Upadljiva narančasta i žuta boja često je prva stvar koju primijetimo na tim namirnicama, a nju imaju upravo zbog beta karotena. No, osim što dodaje ljepotu hrani, beta karoten ima nevjerojatne koristi za naš organizam.

Uloge beta karotena u organizmu
Jedna od najvažnijih uloga beta karotena je njegova sposobnost pretvaranja u vitamin A u našem tijelu. Vitamin A je jedna od esencijalnih hranjivih tvari zato što igra ključnu ulogu u očuvanju vida, jačanju imuniteta i održavanju zdravlja kože. Beta karoten pomaže zaštititi naše oči od oksidativnog stresa (uloga antioksidansa) i sprječava slabovidnost, pogotovo u mraku. Dakle, jedući mrkve zaista ćemo bolje vidjeti!

Beta karoten i (ljetno) sunce
Nadalje, kada smo izloženi intenzivnijem sunčevom zračenju (najčešće ljeti), beta karoten dolazi do izražaja više nego ikad. Kao prirodni antioksidans, beta karoten pomaže u zaštiti naše kože od štetnih učinaka UV zraka. On djeluje kao prirodni štit, smanjujući oksidativni stres i štiteći stanice od oštećenja. Kao rezultat, koža postaje manje osjetljiva na opekline od sunca i manje podložna preranom starenju. Ukoliko se namirnice bogate beta karotenom počnu češće konzumirati (primjerice u svibnju) naša će koža biti spremna na sunčanje i biti ćemo manje podložni opeklinama. Ipak, niti jedna količina beta karotena ne može zamijeniti zaštitu koju pruža krema za sunčanje!
Beta karoten ima i druge pozitivne učinke na kožu. Mnoge studije su pokazale da redovna konzumacija hrane bogate beta karotenom može poboljšati tonus kože, učiniti je sjajnom i zdravom te smanjiti pojavu akni i drugih kožnih problema. Osim toga, beta karoten može pružiti i lagani prirodni ten, čineći nas blistavima bez potrebe za intenzivnim izlaganjem suncu.

Namirnice bogate beta karotenom
Sada kada znamo koliko je beta karoten važan za našu kožu i zdravlje općenito, važno je znati koje namirnice sadrže ovaj koristan spoj. Kao što smo već spomenuli, mrkva je jedan od najpoznatijih izvora beta karotena. Također, bundeva, batat (slatki krumpir), špinat, marelice, paprika i mango su neki od izvrsnih izvora ovog nutrijenta. Uključivanje ovih namirnica u prehranu, posebno tijekom ljeta, može vam pomoći da maksimalno iskoristite prednosti beta karotena.

Koliko beta karotena je dovoljno?
No, važno je napomenuti da beta karoten nije čarobni sastojak. Uzimanje prevelike količine beta karotena iz dodataka prehrani može rezultirati prekomjernim nakupljanjem pigmenta u tijelu i promjenom boje kože. U nekim slučajevima će koža postati blago narančasta, što nije opasno, ali s ničim ne treba pretjerivati (koliko god da je beneficijalno). Stoga je najbolje dobiti beta karoten iz prirodnih izvora hrane kako biste bili sigurni da unosite pravu količinu i da pružate tijelu ostale važne hranjive tvari.

Kako bi bili sigurni da dobivate beta karoten iz kvalitetnih izvora koji ga zaista sadrže u optimalnim količinama, preporuča se konzumacija organskih i svježih proizvoda. Proizvodi poput Biotta soka od mrkve spadaju upravo u tu kategoriju. Ovaj sok u svakoj boci sadrži najbolje organske mrkve, bez štetnih dodataka koji narušavaju njegovu kvalitetu. 

Apsorpcija beta karotena
Možda vam je već poznata činjenica da se željezo bolje apsorbira uz prisutnost vitamina C. Za beta karoten također postoje slična pravila. Naime, on je topiv u mastima stoga se najbolje apsorbira uz prisutnost zdravih masti npr. avokado, maslinovo ulje i kikiriki maslac. Također, on se oslobađa termičkom obradom, stoga je najbolje te namirnice konuzumirati kuhane, pečene itd.
Ukoliko trebate inspiraciju, pogledajte naš recept za ukusnu i zdravu medenu salatu s glaziranim mrkvama. 
Ukratko, beta karoten je esencijalni nutrijent koji ima nevjerojatne koristi za zdravlje i ljepotu naše kože. Njegova sposobnost pretvaranja u vitamin A, zaštita od UV zraka i poboljšanje tonusa kože čine ga izuzetno važnim tijekom ljeta. Uključivanje hrane bogate beta karotenom u vašu prehranu može vam pomoći u postizanju zdravog, blistavog tena i očuvanju zdravlja kože. Stoga, ove sezone, uživajte u ukusnim namirnicama bogatim beta karotenom i osjećajte se sjajno i zdravo cijelo ljeto!

Izvori:
https://www.all-natural.hr/hr/medena_proljetna_salata/514/33
https://totallywellness.rs/blog/beta-karoten-vazan-za-zdravlje-celokupnog-organizma/
https://www.svezaimunitet.com/beta-karoten/
https://kucazdravlja.hr/sto-je-beta-karoten-i-kako-ga-koristiti/
https://www.fitness.com.hr/prehrana/nutricionizam/Beta-karoten.aspx
https://www.vasezdravlje.com/hrana-i-zdravlje/beta-karoten-biljni-pigment-koji-koza-voli
https://gymbeam.hr/blog/beta-karoten-biljni-izvor-vitamina-a-ne-samo-za-nase-oci-i-kozu/

Ljubavlju prema zdravoj prehrani 'izgurajte' zimsku depresiju

Ljubavlju prema zdravoj prehrani 'izgurajte' zimsku depresiju

Ono smo što jedemo! U borbi protiv zimske depresije i poboljšanju kvalitete ljubavnog života, ljubav prema zdravoj prehrani može biti izvanredno sredstvo. Osim što pruža nutrijente koji podržavaju mentalno zdravlje, zdrava prehrana daje energiju, potiče zdrav libido te omogućava zajednič
Aktivnost bez teretane: Kako održavati formu kod kuće

Aktivnost bez teretane: Kako održavati formu kod kuće

Cilj fizičke aktivnosti nije samo stvaranje mišića ili gubitak kilograma. Ona je ključna za održavanje cjelokupnog zdravlja, kako fizičkog tako i mentalnog. No, s obavezama koje nam nameće svakodnevica, ponekad se čini kao da nemamo dovoljno vremena ili resursa za redovite posjete teretani. Ali, ne
Vegansko Valentinovo – Pokažite ljubav!

Vegansko Valentinovo – Pokažite ljubav!

Najslađi dan u godini, Valentinovo, je stiglo! U vrijeme kada ljubav i pažnja zavladaju, što bi moglo bolje to prikazati od zdravih i ukusnih veganskih delicija koje odišu duhom Valentinova? Bez obzira jeste li sami ili u paru, ovi recepti su savršeni način da proslavite ljub

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više