Proljetno čišćenje organizma

15.3.2023.

Osjećate li se umorno, tromo, boležljivo i kao da uvijek imate glavobolju? Nakon duge i hladne zime, tijekom koje se konzumiraju kaloričnije namirnice i smanjena je fizička aktivnost na svježem zraku, većinom se svi osjećamo kao da nam nedostaje energije. Proljetno čišćenje popularno je u vidu čišćenja ormara i životnog prostora, ali barem jednako toiko pažnje moramo dati svom stalnom i jedinom pravom domu – našem tijelu.
Zima je vrlo siromašna svježim namirnicama, te u tom hladnom periodu naš organizam traži težu hranu koja će ga ugrijati. Isto tako, svježe voće i povrće dostupno na policama trgovina nije jednako nutritivno bogato kao tijekom sezone u kojoj prirodno raste. Svako godišnje doba nosi svoje izazove, a naše tijelo je uvijek sinkronizirano s prirodom. Zimi smo se grijali na sve moguće načine i jeli ukiseljeno ili zamrznuto povrće i voće, a sada je vrijeme za buđenje sa svježim namirnicama koje će nam dati energiju i pomoći tijelu da se oporavi od nakupljenih toksina i posljedica zimskih prehlada i gripa.
Potpuni detoks
Postoji nekoliko načina na koje možete očistiti svoje tijelo od toksina, a jedan od njih je potpuni detoks. Tijekom 7-10 dana intenzivno se konzumiraju namirnice za čišćenje, a izbjegavaju one koje u tijelo unose toksine ili sprječavaju njihovo izbacivanje.
Tijekom detoksa, dan se najčešće započinje čašom mlake vode s limunom (ne vruće jer vrućina uništava vitamin C) odmah nakon buđenja. Ovaj jednostavni magičan napitak potiče izbacivanje toksina i opskrbljuje tijelo potrebnom jutarnjom dozom energije, a vitamin C jača imunitet i cjelokupno zdravlje. Za doručak se preporuča voćno povrtni smoothie koji će biti zasitan, pun vlakana, vitamina i minerala. Baza svakog obročnog smoothie-a je najčešće banana, koja je zasitna, puna kalija i probavnih enzima. Od voća možete dodati kiwi (vitamin C, probavni enzimi, vlakna), kruške (vlakna, vitamini A i B skupine) koje će pridonijeti okusu, mango (probavni enzimi, vlakna, vitamini) koji je također izvrsnog okusa, bobičasto ili drugo voće po želji. Uz bananu, dodajte najviše još 2 voćke, jer pretjerivanje s fruktozom (voćni šećer) također nije poželjno. 
Povrće bi trebalo biti zeleno lisnato (špinat, blitva, list celera...) ili korjenasto (mrkva, cikla, korijen celera, svježa koraba...). Ukoliko koristite voće ili povrće bogato vitaminom C (kiwi, koraba) u smoothie uključite povrće bogato željezom (cikla, špinat) jer on pospješuje apsorpciju vitamina C. Nadalje, dobar dodatak smoothie-ima su integralne pahuljice (zobene) i sjemenke: svježe mljevene sjemenke lana prepune su vlakana koja će potaknuti probavu, chia sjemenke su osim vlakana još i dobar izvor magnezija, konopljine i bučine sjemenke proteina itd. Za kraj, ovisno o teksturi koju želite, smoothie možete napraviti sa vodom, mlijekom po izboru (kravlje, biljni napitak...) ili jogurtom s malim postotkom masnoća (grčki, sojin jogurt...). Ipak, ukoliko se striktno držite detoksa, preporuča se raditi ih sa vodom. 
Međuobroci tijekom detoksa trebali bi biti od svježih i neprerađenih namirnica – orašasti plodovi, svježe ili sušeno voće i sjemenke. Te namirnice daju nam energiju i potiču izbacivanje toksina, a u sebi nemaju nikakve štetne sastojke. Ipak, oprezno s njihovom konzumacijom, jer su ove namirnice zasićene kalorijama.
Ručak bi trebao također biti sastavljen od svježih i sezonskih namirnica, koje će se pripremati uz minimalan dodatak soli i prerađenih začina i umaka (sojin umak i slično). Primjerice, dobar su izbor obročne salate i „prilozi" s npr. svježim povrćem ili kuhanim na pari, uz dodatak proteina (sjemenke, orašidi, mahunarke poput slanutka, graha i leće) i integralnih žitarica (smeđa ili crvena riža, kvinoja, heljda, pir, bulgur, proso). Večera podrazumijeva lagan obrok prepun vlakana i proteina, koji će potaknuti izbacivanje toksina i obnovu oštećenih tkiva, a bez da podiže razinu energije i ometa kvalitetan san. Primjerice, može biti obrok sličan ručku samo bez dodatka žitarica (jer su one pune ugljikohidrata) i uz dodatak svježe mljevenih sjemenki lana koje će obrok dodatno obogatiti vlaknima i omega-3 masnim kiselinama. 
Spavanje i fizička aktivnost su (uz pijenje 8-10 čaša vode svaki dan) ključ uspješnog detoksa. Provodite vrijeme u prirodi i na svježem zraku, trenirajte prema potrebama i mogućnostima svoga tijela i pazite da dovoljno spavate. Slušajte svoje tijelo, nekada će vam trebati 8 sati sna, a nekada manje. Važno je da si omogućite neometan san tijekom detoksa, kako bi tijelo pravilno obnovilo energiju. 
Lagani detoks uz promjenu prehrane
Ukoliko niste pobornik striktnih dijeta i planova, svoj svakodnevni jelovnik možete obogatiti namirnicama koje potiču izbacivanje toksina iz tijela. Nakupljanje toksina posljedica je zimskog perioda, i najviše utječe na pravilan rad jetre, a očituje se kroz razne simptome koji narušavaju kvalitetu života – nesanica, migrene, bezvoljnost, tjeskoba, pospanost i kronični umor, razdražljivost, probavne smetnje i oslabljen imunitet. 
Dan započnite isto tako čašom mlake limunade, a kroz dan nastavite piti nezaslađene čajeve, sokove i vodu. Preporuča se zeleni čaj (umjesto kave, iako jedna šalica kave na dan neće škoditi) koji podiže energiju i pun je antioksidansa ili neki od čajeva koji potiču rad jetre i probave– listova maslačka, sikavice, đumbira. Sokovi od svježeg voća poput svježe cijeđene naranče ili smoothie-a od kruške, banane i vode dati će nam energiju i osvježiti organizam. Alkohol treba smanjiti na minimum ili potpuno prestati s njegovom konzumacijom, isto kao i zaslađene sokove i napitke. 
Prehranu obogatite nutritivno bogatom hranom i nastojte jesti zdrav doručak unutar 1 sat od buđenja, poput tople zobene kaše s cimetom, kruškom, javorovim sirupom i orasima, ili tosta od integralnog kruha s avokadom i svježim krastavcem. Ručak i večera neka budu obogaćeni raznovrsnim povrćem, a mesne prerađevine ili teško meso (crveno meso, svinjetina, masniji dijelovi govedine) smanjite na minimum. Umjesto toga jedite piletinu u obliku juhe ili pečenu u pećnici s malo ulja, a dobar je trik i čim više jela začiniti kurkumom. Kurkuma ima protuupalno djelovanje te na taj način pomaže organizmu da se oporavi. 
U tijeku bilo kojeg procesa detoksa potrebno je kavu i cigarete smanjiti na minimum ili izbaciti, isto kao i rafinirani šećer i proizvode koji sadrže bijelo glatko brašno. 
I ne zaboravite na san i fizičku aktivnost. Svaki dan izdvojite vremena da izađete iz kuće i udahnete svjež zrak, bez distrakcija i stresa. Stres je najveći toksin modernog načina života, i našem tijelu jako šteti. Svježa doza kisika, uz zvukove mora ili šume obogatiti će vaše tijelo energijom, a um će umiriti i osvježiti. 

Izvori:
https://alternativa-za-vas.com/index.php/clanak/article/proljetno-ciscenje-organizma
https://www.adiva.hr/nutricionizam/dijeta-i-mrsavljenje/proljetno-ciscenje-idealne-namirnice-za-detoksikaciju-tijela/
https://www.vasezdravlje.com/hrana-i-zdravlje/na-redu-je-proljetno-ciscenje
https://www.uniqa.ba/detoksikacija-vodic-za-proljetno-ciscenje-organizma
https://zdravaalternativa.online/proljetno-ciscenje-organizma/
https://atma.hr/proljetno-ciscenje-organizma/

 

Osvježavajući ljetni recepti: Ovog ljeta prioritizirajte zdravu hranu!

Osvježavajući ljetni recepti: Ovog ljeta prioritizirajte zdravu hranu!

Ljetni smoothieji i salatepružaju nam osvježenje tijekom ovih toplih dana, a ujedno su i bogati esencijalnim nutrijentima koji pomažu u održavanju optimalnog zdravlja i energije. Vlakna, vitamin i minerali ono su što će vam ovog ljeta olakšati podnošenje vrućina i pomoći ojačati imunitet. Pripremite
Kako se zaštititi od sunca na prirodan i ekološki prihvatljiv način

Kako se zaštititi od sunca na prirodan i ekološki prihvatljiv način

Ljeto je, barem za većinu, vrijeme uživanja i opuštanja te vrijeme kada odlazimo na zasluženi godišnji. Ipak, u svom tom uživanju ne smijemo zaboraviti na važnost ispravne zaštite i njege kože. Korištenje prirodnih i ekološki prihvatljivih metoda i proizvoda ne samo da čuva naše zdravlje već i dopri
Ljetna veganska proteinska prehrana

Ljetna veganska proteinska prehrana

Jedno od čestih pitanja koje se postavlja kod veganske prehrane jest kako osigurati dovoljan unos proteina. Ukoliko ste se ikada pitali isto pitanje, smatrali kako veganska prehrana ne može pružiti dovoljno proteina ili čak bili znatiželjni u vezi hrane koju vegani ljetu – trenutna sezona i današnji

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više